Ismét egy, a múltkori gyors-körbejáráshoz hasonlóan… most is egy spanyol gép a téma, csak a Hispatren 333-mas gépe.
A Hispatren a korábban bemutatott Startrain-nél jóval nagyobb múltú gyártó, aki mostanában újítja meg a modellkínálatát. Egyesek emlékezhetnek pl. a nem túl jól sikerült 316-os Alco gépére… …a 333-masa viszont idei újdonság, és próbáltak beleadni, amit csak lehet.
A mozdony eredetijéről csak annyit, hogy a Nohab cég gyártotta az EMD liszence alapján, és ez a Nálunk „Nohabként” ismert M61-es mozdonyok utóda. Eredetije a dán MZ, a spanyol változat annak is a továbbfejlesztése. Tizenhat hengeres motort kapott, a végsebessége 160km/h, és a teljesítménye rendkívüli volt: majd 2500 lóerős volt, és 320kN vonóerővel volt képes szolgálni. Gyártása 1974-76 között folyt – azaz több, mint 30 éves járgány. Összehasonlításképpen az elődje - a mi M61-esünk 2000Le-s - és pl. a Taurus tud 300kN-nal húzni (ez utóbbi biztosan le van korlátozva, hiszen a Teknő több, mint 8000Le - van benne kraft rendesen, csak szétszaggatná a szerelvényt). Szóval elmondható, hogy egy igen híres (a dán MZ világhíres) és tiszteletre méltó teljesítményű mozdony modellje.
Dobozolás témájábul'... |
Profil... csak a levehető vezérállás miatti illesztés zavar. Amúgy szerintem rendben van. |
A Startrain modellje feltette a lécet, és ámbár nem sok panasz lehet a 333-masra, de annak nyomába sem ér. Pedig ennek is részletes a kidolgozása, a belbecs két lendítősúllyal ellátott, ötpólusú, ferde hornyolású motort és led-es világítást takar, 651-es dekóder-foglalattal. A modell kidolgozása aprólékos – pl. a tetőszellőzők is áttörtek - de egy-két dolog nem tetszik rajta. Az első ilyen, hogy levehető a vezetőállás, és az illesztés szerintem látszik, és zavaró. A másik, hogy a forgóvázak és az alváz kidolgozása elég részletes, de nekem a színe nem tetszik. Anyagában van színezve, és a szürke valahogy nem hihető színű. Festeni nem lehet, mert abból a fajta műanyagból készült, amely nehezebben törik el – azonban ha eltörik ragaszthatatlan, és mellesleg festhetetlen, mert mindent ledúr magáról. Ja, és még valami: a kapcsoló NEM foglalatos, azonban nincs KKK… manapság ez már pedig alap…
Nem a legrövidebb gép. Látszik, hogy valami SD lehetett az ős. |
Részletek közelről. |
Amúgy nincs sok baj a modellel, mert ez is roppant jó kis gép – aprólékos a kidolgozása, és rendkívül jó a futása – hangtalan, egyenletes. Lehet azért néztem rá egy kicsit ferdén, mert a Startrain 319-ese magasra tette a mércét?
A tetőszellőzők áttörtek. |
Belbecs és a forgóvázmaszkok |
Belbecs #2 |