crashblogja

Hispatren 333

2008. április 06. - crash

Ismét egy, a múltkori gyors-körbejáráshoz hasonlóan… most is egy spanyol gép a téma, csak a Hispatren 333-mas gépe.

A Hispatren a korábban bemutatott Startrain-nél jóval nagyobb múltú gyártó, aki mostanában újítja meg a modellkínálatát. Egyesek emlékezhetnek pl.  a nem túl jól sikerült 316-os Alco gépére… …a 333-masa viszont idei újdonság, és próbáltak beleadni, amit csak lehet.

A mozdony eredetijéről csak annyit, hogy a Nohab cég gyártotta az EMD liszence alapján, és ez a Nálunk „Nohabként” ismert M61-es mozdonyok utóda. Eredetije a dán MZ, a spanyol változat annak is a továbbfejlesztése.  Tizenhat hengeres motort kapott, a végsebessége 160km/h, és a teljesítménye rendkívüli volt: majd 2500 lóerős volt, és 320kN vonóerővel volt képes szolgálni. Gyártása 1974-76 között folyt – azaz több, mint 30 éves járgány. Összehasonlításképpen az elődje - a mi M61-esünk 2000Le-s - és pl. a Taurus tud 300kN-nal húzni (ez utóbbi biztosan le van korlátozva, hiszen a Teknő több, mint 8000Le - van benne kraft rendesen, csak szétszaggatná a szerelvényt). Szóval elmondható, hogy egy igen híres (a dán MZ világhíres) és tiszteletre méltó teljesítményű mozdony modellje.

 Dobozolás témájábul'...
 
 Profil... csak a levehető vezérállás miatti illesztés zavar. Amúgy szerintem rendben van.


A Startrain modellje feltette a lécet, és ámbár nem sok panasz lehet a 333-masra, de annak nyomába sem ér. Pedig ennek is részletes a kidolgozása, a belbecs két lendítősúllyal ellátott, ötpólusú, ferde hornyolású motort és led-es világítást takar, 651-es dekóder-foglalattal.  A modell kidolgozása aprólékos – pl. a tetőszellőzők is áttörtek - de egy-két dolog nem tetszik rajta. Az első ilyen, hogy levehető a vezetőállás, és az illesztés szerintem látszik, és zavaró. A másik, hogy a forgóvázak és az alváz kidolgozása elég részletes, de nekem a színe nem tetszik. Anyagában van színezve, és a szürke valahogy nem hihető színű. Festeni nem lehet, mert abból a fajta műanyagból készült, amely nehezebben törik el – azonban ha eltörik ragaszthatatlan, és mellesleg festhetetlen, mert mindent ledúr magáról. Ja, és még valami: a kapcsoló NEM foglalatos, azonban nincs KKK… manapság ez már pedig alap…

Nem a legrövidebb gép. Látszik, hogy valami SD lehetett az ős. 
 
 Részletek közelről.

Amúgy nincs sok baj a modellel, mert ez is roppant jó kis gép – aprólékos a kidolgozása, és rendkívül jó a futása – hangtalan, egyenletes. Lehet azért néztem rá egy kicsit ferdén, mert a Startrain 319-ese magasra tette a mércét?

A tetőszellőzők áttörtek. 
 
Belbecs és a forgóvázmaszkok
 
 Belbecs #2
 
Képek : gxy

A bejegyzés trackback címe:

https://crashblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr66414087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gxy 2008.04.11. 11:26:21

Két apró kiegészítés:
Egyrészt, a spanyol 333-asokban 16-645 van:
ferrocarriles.wikia.com/wiki/Renfe_Serie_333
20-645 csak a DSB MZ-III-akban és MZ-IV-ekben van.

Másrészt, a modellgyártó a kezdeti batch-ekbe hárompólusú motort rakott, ezért nemrég elnézést is kért a honlapján. Nekem még nem volt időm annyira szétszedni, hogy megnézzem, milyen motor van az én példányomban, a futása viszont mindenképpen az emlegetett LL SD7-tel összemérhető.

crash 2008.04.12. 07:54:30

Korrigáltam... bár egy másik helyen meg húszhengeres 645-ösről írnak minden MZ-III-ban :-(

Tényleg, melyik SD alvázát, motorját örökölte a gép ?

gxy 2008.04.13. 00:17:13

Az MZ-III-ban húszhengeres is a motor, de a spanyol gép inkább egy továbbfejlesztett MZ-II.

Egyébként az SD40 volt a kiindulópont (konkrétan a tengelytávok majdnem stimmelnek is), de a NOHAB aztán mindent jó alaposan áttervezett.
süti beállítások módosítása