crashblogja

Tauern-vasút

2007. szeptember 30. - crash

Fényképnézegetés volt, és gondoltam összerendezek egy adaggal a nyári képek közül a blogra. A téma a Tauern vasút.  Obervellachban töltöttünk el egy hegyet (meg utána egy jó nagyot tekeregtünk Svájcban, erről majd később, ha összerendeztem a svájci képeket). A hely a Tauern-hegységben van, ideális hely a pihenős-kirándulós-kikapcsolódós nyaraláshoz.

Ilyen szépségek is járnak még errefelé

Vonatok találkozása Mallnitz állomáson. Ugye mennyivel jobban festenek ezek a vonatok, mint a sülysápi húgyszagú ?

 

Bécsből a Transalpinnal (európa egyik leghíresebb expresszvonata, amely Bázel és Bécs között közlekedik) mentünk Salzburgig. Salzburg egy igen érdekes állomás. Fej-és átmenő pályaudvar is egyben.  Az átmenő-vágányok között szigetperon-szerűen helyezkedik el az állomásépület, amely két oldalán csonkavágányok vannak az oda érkező és induló vonatoknak. Érdekes megoldás, és a gyakorlatban is jól működik.

A salzburgi vasútállomás a magasból. Kép : Google maps

 

Mi egy olyan vonattal utaztunk, ami továbbmegy Olaszországba, és volt szerencsénk látni ennek a vonatnak a szembejövő párját is. Hogy ne kelljen gépet cserélni, a 189-essel megegyező dispolokot egyszerűen előfogatolták, és így kaptak egy olyan vontató-egységet, amely közlekedhet Ausztriában is, és nem hal meg a 3kV alatt sem. Gondolom, a 1216-osok elterjedésével ez a felállás változni fog…

Vonatunk ellentétes irányban közlekedő párja
Magánvasúti 1216-os

Maga a Tauern-vasút Schwarzach és Spittal között vezet. Szokták a Salzburg-Klagenfurt közötti nagyobb részt is így hívni, de ez téves, mert a Tauern-vasút attól Tauern, hogy a Tauern-en vezet át. A vasutat 8 év alatt építették, és 1909-ben adták át. Építésének célja Triest vasúton való elérése volt. A vasút érdekessége egy 8,5km hosszú alagút a Magas-Tauern alatt, Böckstein és Mallnitz között. A különleges az, hogy valószínű ez volt a világ egyik legelső autószállító vasúti kapcsolata: egyes források szerint már az első világháború végétől jártak olyan vonatok, amelyek az alagút két vége között szállították az autókat. 

Ma sincs másképp, csak egy kissé modernebb szerelvények viszik az autókat, hiszen aki nem akarja a Tauern-Autobahnt igénybe venni, annak majd’ 110km-t kell kerülnie a hegyeken keresztül. A vonatdíj sem valami drága, és a félóránként járó vonatokon mindig vannak autók. Ezek az autószállító vonatok egyébként igen érdekesek: a régi, pőrekocsikból épített szerelvényeket (mint amilyenek a BLS-en is járnak) átalakított Rola kocsikból állították ki : az első és az utolsó kocsin egy rámpa van, amelyen keresztül fel lehet hajtani az pőrekocsi magasságában lévő kijáratra, de a többi kocsi nem más, mint egy tetővel védett Rola kocsi. Bolondok ezek az osztrákok, hiszen a magyar vasutasok megmondták, hogy a Rola kocsi egy rossz konstrukció – érdekes, osztrákiában müxik rendesen….

Autószállító vonat érkezik
Autószállító vagon közelről

 

A vasút 1969 óta felújítás alatt van. Kétvágányúsítás és vonalkorrekciók folynak – a nagy része már kész, csak Spittal környékén vannak kisebb vonalkorrekciós munkák.

Pályaépítés Spittal felé

 

Igen komolyan átépítették a vasút déli részét - a Mölltal folyó völgyében tulajdonképpen teljesen új vonalat építettek. Mallnitz után egy teljesen új, csak igen kis részen, az eredeti helyen menő vasutat építettek, sok hatalmas viadukttal. Ha a Mölltal völgyében autózunk Mallnitz felé, akkor láthatjuk, hogy a hegyoldalban szinte egyenesen, négy, hatalmas viadukttal megszakítva kúszik fel a vasútvonal az alagút magasságáig. Nem vasútbarátoknak is igen szép a Tauern-vasút, hiszen az északi részen folyóvölgyben kanyarog, nem egy helyen magas sziklaszirtek között. Van jópár olyan rész, amikor a völgy olyan szűk, hogy csak a vasút és a folyó fér el benne, a déli oldalon pedig igen szép panoráma nyílik a Mölltal folyó völgyére.

 Folyóvölgyben halad a vasút
 Hídon keresztül az alagútba be
 Az obervellachi viadukton egy tehervonat halad. Elöl egy Taurus húzza, és hátul egy 1044-es tolja
 A Tauernen közlekedő kevés személyvonat egyike
 
 Két taurus által vontatott, önürítős kocsikból álló vonat

 

Obervellachnál fel lehet menni a hegyoldalra kocsival, és megközelíteni a régi vasútállomást. A falu a völgyben van lenn, a vasútállomás viszont magasan a hegyoldalban. Amíg az állomást a vonalkorrekciók miatt meg nem szüntették, buszok vitték és hozták az utasokat a falu és az állomás között. A teherszállítást a hetvenes évek közepéig egy kötélpályával oldották meg, amely az állomástól a falu mai buszpályaudvaráig tartott. A régi állomáson a síneket felszedték, de a tereptárgyak megvannak hiánytalanul. Az állomás déli végénél lévő viadukton sorompó van, és az alagút is le van zárva, de minden jól látható. Észak felé végig lehet menni a korábbi vasút nyomvonalán autóval. Érdekes kocsival menni ott, ahol 10-15 éve még 1043-masok húzták nehéz vonataikat. Roppant hangulatos a kisebb-nagyobb hidak és támfalak mentén, a vasút nyomvonalán autózni.

A megszüntetett állomás. A sínek felszedve, az állomásépület áll.
Az állomásépület igen jó állapotban van.
A déli oldalon lévő viadukt és a lezárt alagút.
Mallnitz felé egy őrház
Az út során a pálya támfalakkal megerősített részen halad
Egy másik őrház - ez már használatba lett véve, laknak benne

 

A Tauern-vasút éptítésének eredeti célja, hogy Olaszország (Triest) és Salzburg között kapcsolatot teremtsen. Uccu’ neki, mi is megnéztük az itteni legnyugatibb vasútállomást – Lienz-et, amely már erősen olasz utánérzésű. A vasútállomáson ledöbbentem: magyar szerelvényt láttam. Valamely a reggeli Arrabona szerelvénye nap közben – a’ helyett, hogy visszajönne Magyarországra – beforog egy Wien Süd – Lienz fordába, és így indul vissza Magyarországra. Végülis, ha már a magyar vasút nem tudja és nem akarja kihasználni a minőségibb’ kocsijait, akkor legalább az osztrákok használják. A magyar utasnak meg jó a sülysápi húgyszagú…. A másik dolog, amire rácsodálkoztam, hogy a Lienz – San Candido (vagy San Lorenzo ?) között járó ingavonatba két négytengelyes, bicikliszállító kocsi volt besorozva. Úgy látszik, az Öbb szolgáltat – van igény bringaszállításra? Akkor rakunk kerékpárszállító kocsit rendesen a vonatra.

Magyar stokk Lienzben
Magyar kocsi táblája
Ingavonat, két négytengelyes bicikliszállító-kocsival

 

A bejegyzés trackback címe:

https://crashblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr5181535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kálmán 2007.10.01. 20:23:15

Nem lehet, hogy a futáskiegyenlítés miatt fogják helyi használatra a magyar szerelvényt?

crash 2007.10.01. 21:38:49

Futáskiegyenlítés ? Érdemes összehasonlítani a Bécs-Budapest és a Bécs-Lienz távolságot... ...jó két és félszerese km-ben.

Kálmán 2007.10.01. 23:26:40

Értem, de elég sok ÖBB-s szerelvény jön be.

Egyébként klassz a beszámoló, jó kedvcsináló. Megyek párszor mostanában Padovába, erősen érlelődik a gondolat, hogy esetleg erre is hagyom magam elvitetni.

talpfaszámláló 2007.10.04. 13:11:07

Szia!

Klassz a beszámoló!

Amit a bezárt vonalrészről írtál... nos lehet hogy vitatkoznék veled, mert - ugyan nem tudom pontosan mikor szűnt meg azon a részen a forgalom - de szerintem jóval korábban, nem 10-15 éve. Én 1991 augusztusában utaztam ugyanott végig, már akkor ilyen állapotok voltak, mint a Te mostani képeiden! ;-)
Kíváncsian várom a svájci összefoglalódat is!
:-)

Üdv!
süti beállítások módosítása